Good to Great av Collins Jim - 9789189388277 - Jure bokhandel

 

 
 
Good to Great
– När vinst inte är målet
   
 
Författare:Collins Jim
Titel:Good to Great – När vinst inte är målet
Anmärkning:En monografi som kompletterar Good to Great
Utgivningsår:2005
Omfång:41 sid.
Förlag:Bookhouse Publishing
ISBN:9789189388277
Ämnesord:Ekonomi

Pris: 135 SEK exkl. moms

 

Good to Great – inte bara för företag.

Nu har Jim Collins senaste bidrag kommit – en kort skrift om hur idéen om det enastående – det som är GREAT – hör lika mycket hemma i våra organisationer utan vinstmål som i de vanliga företagen.

Good to Great av Jim Collins är en av 2000-talets i särklass mest uppmärksammade böcker om ledarskap och företagande. I den beskrivs företag som efter att under en lång följd av år ha varit mediokra, genomsnittligt lönsamma, tar språnget till mästarklass, från good to great, och sedan år efter år under femton år eller mer visar ekonomiska resultat i särklass. Vad är det som skiljer dessa företag från dem som aldrig tog språnget? Det är den fråga som Good to Great lyckas besvara på ett sätt som lockat miljontals läsare. Drygt fem år efter sin publicering ligger den fortfarande på New York Times bestsellerlista och är översatt till de allra flesta stora språk.

Collins har fått stark respons från företagsvärlden men även från chefer och ledare i rader av ideella och offentliga organisationer, det han kallar the social sectors, som på svenska kan kallas den ickekommersiella sektorn eller nonprofitsektorn. Dessa chefer berättar att de haft stor nytta av idéerna i Good to Great – men också har många frågor om hur bokens principer kan tillämpas i verksamheter där det inte är vinst som är målet. Den här skriften är Collins försök att besvara de frågorna.

Huvudtesen i Good to Great i nonprofitsektorn är avväpnande och självklar. Det sägs ofta att organisationer inom offentlig verksamhet, ideella organisationer, skola, utbildning etc behöver lära sig mer av företag; att de bör bli mer företagsliknande. Collins håller inte med. De allra flesta företag, säger han, är inte värda att efterlikna. Varför skulle man då importera företagssektorns rutiner, förhållningssätt och språkbruk till nonprofitsektorn? Den viktiga skiljelinjen går inte mellan företag å ena sidan och organisationer i nonprofit¬sektorn å den andra; den går mellan de organisationer som är mediokra, bara ’bra’ och de som präglas av excellens. Det behövs ett språk som kan beskriva det enastående och unika och insikter om hur organisationer (både företag och andra) kan ta sig från det alldagliga till det extraordinära, från good to great. Collins erbjuder i denna korta skrift – som är avsedd som komplettering till den mer utförliga boken – ett sådant språk utvecklat med utgångspunkt i nonprofitsektorns särskilda villkor. Den vänder sig till alla som vill utveckla organisationer utan vinstmål – ideella organisationer, kyrkor och religiösa samfund, utbildning, sjukvård, välgörenhet, offentlig verksamhet.
 
  © 2017 Jure AB