Den här läroboken tar avstamp i olika metodologiska frågor inom den allmänna kontraktsrätten och behandlar därefter påföljdsläran. Boken syftar i sin första, metodologiska del till att hjälpa läsaren att resonera om kontraktsbrott och påföljder. Här diskuteras analogier, allmänna regler och principer och förklaras hur dessa konstrueras och brukas. I bokens andra, materiella del behandlas frågor om påföljder som uppkommer när ett kontraktsbrott konstaterats. Den börjar alltså med frågan om reklamation efter kontraktsbrott och diskuterar innehållande av den egna prestationen eller motpartens egendom som reaktion på ett kontraktsbrott. Läsaren leds sedan genom de olika hänsyn som ska tas vid påföljderna naturafullgörelse, avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning och skadestånd. 
 
Framställningen orienterar sig mot de principiella linjerna utan att försumma diskussionen i detalj och kan därför tjäna som både som lärobok och som handbok för en snabb orientering i relevanta frågor. 
 
Kontraktsbrottspåföljder riktar sig i första hand till studenter som möter den allmänna, oreglerade kontraktsrätten för första gången, men också till studenter på avancerad nivå och till praktiker. Boken utgör också ett inlägg i diskussionen om läran om påföljderna i den allmänna kontraktsrätten. 
 
 
Förord 13 
 
1. Inledning 17 
 
Del I Grunder 
 
2. En positionering 23 
 
3. Området: den allmänna kontraktsrätten 25 
 
4. Den specifika frågan: påföljder 29 
 
5. Var och hur hittar man den allmänna kontraktsrätten? 31 
 
5.1 Inledning: att lägga pussel utan facit 31 
 
5.2 Avtalets betydelse 36 
 
5.3 Köplagens betydelse 38 
 
5.4 Frågan om materiell rätt och processrätt 42 
 
6. Några implicita förutsättningar 45 
 
6.1 Inledning 45 
 
6.2 Avtal är slutet 46 
 
6.3 Kontraktsbrott är konstaterat, men behöver ännu klassificeras 47 
 
6.4 En sammanfattning av det hittills sagda 48 
 
7. Metodologi 49 
 
7.1 Inledning 49 
 
7.2 Avtalsförpliktelsernas karaktär 51 
 
7.2.1 Inledning: avtalstypens kärna (essentialia negotii) och konkreta förpliktelser 51 
 
7.2.2 Natura- och penningsförpliktelser 57 
 
7.2.3 Resultatförpliktelser och förpliktelser att visa omsorg 58 
 
7.2.4 Genus- och speciesförpliktelser 61 
 
7.2.5 Långvariga och momentana förpliktelser 62 
 
7.2.6 Partsidentiteten 65 
 
7.2.7 Objektcentrerade och arbetscentrerade avtal 69 
 
7.2.8 En matris 71 
 
7.2.9 Några exempel 71 
 
7.3 Regler, analogier och allmänna regler 75 
 
7.3.1 Inledning 75 
 
7.3.2 Regler i snäv bemärkelse 75 
 
7.3.3 Analogier och allmänna regler: allmänt 80 
 
7.3.4 Analogier 82 
 
7.3.5 E contrario-slutet 100 
 
7.3.6 Allmänna regler 104 
 
7.3.7 Allmänna principer 113 
 
7.4 Sammanfattning 118 
 
Del II Påföljdsläran 
 
8. En översikt över kontraktspåföljderna…|, kontraktsbrottskategorier och valet mellan påföljder 123 
 
8.1 Inledning: köplagens påföljdskatalog och eskalationstrappa 123 
 
8.2 Kravet på fullgörelse in natura 126 
 
8.3 Kravet på avhjälpande 126 
 
8.4 Kravet på omleverans 127 
 
8.5 Kravet på prisavdrag 127 
 
8.6 Kravet på hävning  128 
 
8.7 Kravet på skadestånd 128 
 
8.8 Kontraktsbrottskategorier 129 
 
8.9 Valet mellan påföljder 133 
 
8.9.1 Allmänt: eskalation av påföljder 133 
 
8.9.2 Lojalitetshänsyn vid val av påföljd 136 
 
8.9.3 Faktiska inskränkningar i valrätten 139 
 
8.9.4 Ansvaret för felaktiga val 140 
 
8.9.5 Sammanfattning 141 
 
9. Gemensamma förutsättningar för påföljder…| utöver kontraktsbrott 143 
 
9.1 Inledning 143 
 
9.2 Reklamationstidens början. Undersökning efter prestation 144 
 
9.2.1 Den generella regeln: reklamationsskyldighet när avtalsstörningen borde ha märkts 144 
 
9.2.2 Reklamationsfristens början vid dröjsmål 145 
 
9.2.3 Reklamationsfristens början vid fel: undersökningsplikten 148 
 
9.2.4 Reklamationsskyldighet när den avtalsbrytande parten agerat i strid mot tro och heder 151 
 
9.3 Reklamationsfristens längd 153 
 
9.4 Reklamationsmeddelandet 155 
 
9.4.1 Inledning 155 
 
9.4.2 Reklamationsmeddelandet vid dröjsmål 156 
 
9.4.3 Reklamationsmeddelandet vid fel 157 
 
9.4.4 Sammanfattning 159 
 
9.5 Verkningar av försummad reklamation 160 
 
9.6 Sammanfattning 163 
 
10. Innehållande av prestation 165 
 
10.1 Inledning 165 
 
10.2 Innehållandets varianter 166 
 
10.3 Konnexitet som gemensam förutsättning för detentions- och retentionsrätt 167 
 
10.4 Detentionsrätt 169 
 
10.4.1 Varianter av detentionsrätt 169 
 
10.4.2 Närmare om egentlig detention vid fullbordat kontraktsbrott 174 
 
10.5 Retentionsrätt 179 
 
10.5.1 Förutsättningar för retentionsrätt 179 
 
10.5.2 Vilken sorts egendom får hållas inne? 181 
 
10.5.3 Hur mycket får hållas inne? 186 
 
10.5.4 Rätten att sälja 188 
 
10.5.5 Sammanfattning 190 
 
11. Naturafullgörelse 193 
 
11.1 Inledning 193 
 
11.2 Naturafullgörelse i förhållande till resultatförpliktelser och förpliktelser att visa omsorg: en koppling till processrätten 196 
 
11.3 Högst personliga förpliktelser: regel och rättspolitisk motivering 200 
 
11.4 Offergränsen 206 
 
11.5 Sammanfattning 209 
 
11.6 Det praktiska värdet av kravet på naturafullgörelse 210 
 
11.7 Naturafullgörelse: prövningsschema 214 
 
12. Avhjälpande 215 
 
12.1 Förutsättningar för avhjälpande 215 
 
12.2 Avhjälpande som påföljd 216 
 
12.2.1 Avhjälpande som en variant av naturafullgörelse 216 
 
12.2.2 Avhjälpande som påföljd vid objektcentrerade avtal 217 
 
12.2.3 Avhjälpande som påföljd vid arbetscentrerade avtal 220 
 
12.2.4 Sammanfattning 223 
 
12.3 Avhjälpandeersättning 224 
 
12.3.1 Frist för avhjälpande 224 
 
12.3.2 Efter avhjälpandefristens slut: avhjälpandeersättning 225 
 
12.3.3 Förhållande till skadestånd 226 
 
12.3.4 Sammanfattning 227 
 
12.4 Avhjälpande som försvar 227 
 
12.4.1 Allmänt 227 
 
12.4.2 Finns det undantag från rätten att avhjälpa? En första inventering 228 
 
12.5 Undantag från rätten att kräva eller erbjuda avhjälpande 231 
 
12.6 Sammanfattning 233 
 
12.7 Avhjälpande: prövningsschema 235 
 
13. Omleverans 237 
 
13.1 Förutsättningar för omleverans 237 
 
13.2 Omleverans i lagstiftningen: den industriella massproduktionens påföljd 238 
 
13.3 Omleverans i den allmänna kontraktsrätten 240 
 
13.4 Det rättstekniska förhållandet till avhjälpande 242 
 
13.5 Omleverans som försvar 244 
 
13.6 Sammanfattning 244 
 
13.7 Omleverans: prövningsschema 246 
 
14. Prisavdrag 247 
 
14.1 Förutsättningar för prisavdrag 247 
 
14.2 Prisavdrag som utflöde av ekvivalenstänkande 249 
 
14.2.1 Allmänt 249 
 
14.2.2 Prisavdraget i praxis: NJA 2018 s. 266 251 
 
14.3 Beräkning av prisavdraget 253 
 
14.3.1 Allmänt om beräkning av prisavdraget 253 
 
14.3.2 Köplagens och jordabalkens beräkningsregel 254 
 
14.3.3 Konsumentköplagens beräkningsmodell 258 
 
14.3.4 Konsumenttjänstlagens beräkningsmodell 259 
 
14.3.5 NJA 2021 s. 353: knuten löses 261 
 
14.3.6 Sammanfattning: en allmän beräkningsmodell 264 
 
14.4 Förhållandet till hävning och skadestånd 265 
 
14.4.1 Förhållandet till hävning 265 
 
14.4.2 Förhållandet till skadestånd 266 
 
14.5 Sammanfattning 267 
 
14.6 Prisavdrag: prövningsschema 268 
 
15. Hävning 269 
 
15.1 Hävning allmänt 269 
 
15.2 Förhållandet till uppsägning: sätten att systematisera skillnader 270 
 
15.3 Förutsättningar för hävning 276 
 
15.3.1 Inledning 276 
 
15.3.2 Förutsättningar för hävning: allmänt 280 
 
15.3.3 Väsentligt kontraktsbrott 281 
 
15.3.4 Den förpliktades insikt 285 
 
15.3.5 Hävningsförklaringen 291 
 
15.3.6 Sammanfattning i denna del 295 
 
15.4 Nachfrist: väsentlighet vid dröjsmål 296 
 
15.4.1 Nachfrist – en regel för den allmänna kontraktsrätten? 296 
 
15.4.2 Nachfrist: regelns detaljer 302 
 
15.5 Sammanfattning: förutsättningar för hävning 305 
 
15.6 Hävningens verkningar 306 
 
15.6.1 Verkningar ex nunc eller ex tunc? 306 
 
15.6.2 Skillnaden mellan objektcentrerade förpliktelser, arbetscentrerade förpliktelser och betalningsförpliktelser 307 
 
15.6.3 Ersättning i stället för återlämnande vid objektcentrerade avtal 308 
 
15.6.4 ”Quantum valebat” och ”quantum meruit”: ersättning vid hävning av arbetscentrerade avtal 311 
 
15.6.5 Verkan av periodiska betalningar 316 
 
15.7 Sammanfattning: hävnings verkningar 319 
 
15.8 Sammanfattning 319 
 
15.9 Hävning: prövningsschema 321 
 
16. Skadestånd 323 
 
16.1 Grundläggande förutsättningar för skadestånd inom kontrakt 323 
 
16.1.1 Skada: en ekonomisk förlust 323 
 
16.1.2 Sambandet mellan kontraktsbrott och skada 324 
 
16.1.3 Förhållandet till utomobligatoriska regler 325 
 
16.2 Något om avgränsningen till skadestånd utom kontrakt 326 
 
16.3 Ansvarsgrunden: kontroll- eller culpaansvar? 328 
 
16.3.1 Tänkbara typer av ansvarsgrunder. Culpa som traditionell ansvarsgrund 328 
 
16.3.2 Ansvarsgrunden i förhållande till resultat- och omsorgsförpliktelser 332 
 
16.3.3 Culpabedömningen vid resultatförpliktelser 335 
 
16.3.4 Rättspolitiska överväganden de lege ferenda: kontrollansvaret som allmän figur i konkurrens med culpaansvaret 339 
 
16.3.5 Culpaansvar och presumtionsansvar: rättvänd och omvänd bevisbörda 342 
 
16.4 Principiellt ersättningsgilla skador 345 
 
16.5 Kausalitet och adekvans 347 
 
16.5.1 Inledning 347 
 
16.5.2 Kausalitet 348 
 
16.5.3 Adekvans 350 
 
16.6 Skadebegränsning och annan jämkning 352 
 
16.7 Sammanfattning 355 
 
16.8 Skadestånd: prövningsschema 358 
 
Prövningsschema för kontraktspåföljder allmänt 359 
 
Rättsfall och offentligt tryck 361 
 
1. Rättsfall 361 
 
Högsta domstolen 361 
 
Hovrätter 362 
 
Utländska domar 362 
 
2. Propositioner 362 
 
3. Departementsserien 362 
 
Litteraturförteckning 363 
 
Register 367 
 |