Vad är egentligen en ”lärande organisation”? Begreppet har definierats på flera olika sätt vilket lett till förvirring. Syftet med den här boken är att skapa ökad klarhet och ge en mer nyanserad bild av ”lärande organisation” än vad tidigare litteratur förmått göra.
I boken presenteras fem olika synsätt på lärande organisation (lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur, den äldre varianten av organisatoriskt lärande samt den nyare varianten av organisatoriskt lärande) ur fyra olika perspektiv (arbetsgivarperspektivet, arbetstagarperspektivet, samhällsperspektivet samt modeexploatörsperspektivet). Sammantaget ger detta inte mindre än 20 olika kombinationer som alla diskuteras i boken. Lärande organisationer förklarar olika sätt att förstå lärande i arbetslivet samt organisationers lärande. Den ger ökad insikt kring vilka organisationer som bör bli lärande organisationer samt vilken typ av lärande organisation de bör anamma. Dessutom granskas begreppet kritiskt och motargument presenteras. |