Den här boken presenterar nya analytiska redskap för att analysera kriminologiska fenomen på internet. Bidragen handlar om hur forskaren eller studenten bäst analyserar ett flertal aktuella fenomen: skolskjutares online-narrativ, diskussionstrådar på Flashback, videoklipp på YouTube samt emoticons och emojis som interaktionsledtrådar. Boken granskar även hur man kan samla in empiri genom att använda webbenkäter. Genom hela antologin diskuteras de nya etiska dilemman som uppstår när forskaren vill använda empiriskt material som finns på webben.
I dag äger mycket av vårt vardagsliv rum på internet. I och med den teknologiska utveckling som Web 2.0-tekniken inneburit har också många nya kriminologiska forskningsområden vuxit fram. Sociala medier och webbplatser som YouTube och Facebook, samt olika diskussionsforum på internet, innebär ett närapå oändligt forskningsfält. Hur kan vi då studera fenomen på internet? Vilka forskningsmetoder finns det för att komma åt den empiri som finns på webben?
Den här boken presenterar nya analytiska redskap för att analysera kriminologiska fenomen på internet. Bidragen handlar om hur forskaren eller studenten bäst analyserar ett flertal aktuella fenomen: skolskjutares online-narrativ, diskussionstrådar på Flashback, videoklipp på YouTube samt emoticons och emojis som interaktionsledtrådar. Boken granskar även hur man kan samla in empiri genom att använda webbenkäter. Genom hela antologin diskuteras de nya etiska dilemman som uppstår när forskaren vill använda empiriskt material som finns på webben.
Kriminologiska metoder och internet riktar sig främst till forskare och studenter i kriminologi, men likväl till alla andra som är intresserade av att lära sig mer om forskningsmetoder för att studera fenomen på internet. |