Företagsnamnet som varukännetecken
� En rättsvetenskaplig studie av det korsvisa skyddet
   
 
Författare:Berlips Persson Merit
Titel:Företagsnamnet som varukännetecken � En rättsvetenskaplig studie av det korsvisa skyddet
Utgivningsår:2022
Omfång:298 sid.
Förlag:Stockholms universitet
ISBN:9789179117603
Typ av verk:Akademisk avhandling
Ämnesord:Immaterialrätt , Associationsrätt och värdepappersrätt , EU-rätt

Pris: 281 SEK exkl. moms

 

Företagsnamn och varumärken används på marknaden som kännetecken för företags verksamhet (företagsnamn) och företags varor och tjänster (varumärke). Ofta är användningen överlappande. McDonald’s skylten utanför restaurangen representerar för konsumenten såväl hamburgarna och servicen på restaurangen som hela verksamheten.

Det historiskt nära sambandet mellan företagsnamn och varumärken har i Sverige lett till en lagstiftning som ger företagsnamn skydd också som varukännetecken och vice versa, s.k. korsvist skydd. Eftersom företagsnamnet också har andra funktioner än att känneteckna verksamheten – i huvudsak att identifiera ett näringsidkande rättssubjekt – föreligger en obalans mellan företagsnamn och varumärken till företagsnamnets fördel vid konflikter som intrång och registreringshinder. Det övergripande syftet med projektet är därav att analysera det korsvisa skyddet utifrån företagsnamnets perspektiv, framförallt i ljuset av den EU harmoniserade varumärkeslagstiftningen.
 
  © 2017 Jure AB