|
Pris: 350 SEK exkl. moms  | Franchising förknippas ofta med snabbmatskedjor. I själva verket finns franchiseenheter inom de flesta branscher, sysselsätter över hundratusen människor i Sverige och står för cirka 5 procent av Sveriges BNP.
I Franchising i praktiken ges en bild av hur franchising fungerar, hur man skapar ett fungerande franchisesystem och vad som krävs för att bli framgångsrik inom franchising. Med en egen utvecklingsmodell, Effectummodellen, och ett stort antal exempel från såväl välkända som nya franchiseföretag redogör författarna för hur ett franchisesystem utvecklas från affärsidé, rekrytering av franchisetagare till etablering och drift. Särskild vikt läggs vid de ekonomiska aspekterna och vad ett franchiseavtal bör innehålla.
Denna nya upplaga har tagit med de förändringar som har skett bland annat i den lagstiftning som berör området. Boken tar också upp frågan om hotet mot de svenska frivilliga fackhandelskedjornas struktur och hur de kan effektivisera sina verksamheter genom att utnyttja fördelarna med franchisesystem.
Boken innehåller ett unikt faktamaterial om franchising i Sverige och kan användas på kurser i ekonomiska ämnen och som handbok i praktisk franchising. | |
|