Affärsutveckling genom varumärket
– Brand Extension
   
 
Författare:Uggla Henrik
Titel:Affärsutveckling genom varumärket – Brand Extension
Utgivningsår:2002
Omfång:199 sid.
Förlag:Liber
ISBN:9147072016
Produkttyp:Inbunden
Ämnesord:Organisation och ledarskap

Pris: 448 SEK exkl. moms
Allt fler företag väljer att bygga sin affärsutveckling kring mogna, redan etablerade varumärken som får bära upp nya produkter, s.k. Brand Extension. Men samtidigt ser många företagsledningar inte varumärken som en prioriterad fråga. Risken blir då att man missar sambandet mellan affärsutveckling och varumärket. Att varumärket utvidgas utan en långsiktig strategi. Och det kan bli ödesdigert eftersom det finns många risker med att utvidga sitt varumärke.

De senaste 15 åren har en mängd internationella studier sökt efter de faktorer som leder till en framgångsrik varumärkesutvidgning. I Affärsutveckling genom varumärket: Brand Extension presenteras de viktigaste resultaten från dessa studier. Boken ger läsaren de konkreta verktyg som behövs för att kunna avgöra hur och när man bör praktisera varumärkesutvidgning, och hur man bygger en meningsfull strategi för dem på lång sikt. Den tar även upp hur varumärkesallianser (co-branding) kan utgöra ett intressant alternativ.

I boken förklaras vad en varumärkesutvidgning är och vilka alternativ som finns. Här pekas på för- och nackdelar och ges en mängd autentiska exempel på såväl lyckade som misslyckade utvidgningar. Läsaren får även en checklista med tolv handfasta riktlinjer att jobba efter – riktlinjer som effektivt lotsar företaget förbi de klassiska fallgroparna.
 
  © 2017 Jure AB