TV-ledning i konkurrens
� En studie av Sveriges Televisions publicistiska ledning 1997-2000
   
 
Författare:Lindén Johan
Titel:TV-ledning i konkurrens � En studie av Sveriges Televisions publicistiska ledning 1997-2000
Anmärkning:Doktorsavhandlingar från JMK 41
Utgivningsår:2011
Omfång:370 sid.
Förlag:Stockholms universitet
ISBN:9789174473957
Typ av verk:Akademisk avhandling
Ämnesord:Övrigt

Pris: 391 SEK exkl. moms

 

Denna doktorsavhandling studerar ledningen av en av Sveriges viktigaste journalistiska institutioner; Sveriges Television. Tiden före sekelskiftet var turbulent för organisationen. Under en rad år hade SVT:s publik övergivit kanalerna till förmån för de kommersiella konkurrenterna och det före detta monopolföretaget hade problem att finna sig tillrätta på den svenska TV-marknaden. Nya strategier krävdes för att marknadsanpassa bolaget. Avhandlingen analyserar relationen till statsmakterna och marknaden, utvecklingen av nya strategier samt hur en medieorganisation styrs och leds.

Johan Linden har sedan 1990-talet varit verksam som föreläsare och forskarstudent vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Stockholms Universitet. Han har dessutom en lång erfarenhet av svensk journalistik. Linden har arbetat som reporter på Östgöta Correspondenten, Expressen, Dagens Eko och som reporterchef på Rapportredaktionen. Han har också under 2000-talet varit biträdande programdirektör på SVT och ansvarig för Sveriges Televisions nyhets- och samhällsprogram. Linden har tidigare varit ordförande i föreningen Grävande journalister och i Medieledarna. Idag verkar Johan Linden som rådgivare och Generalsekreterare för Circom Regional, en av Europas största samarbetsorganisationer för TV- bolag.

Johan Linden har tidigare utgivit boken jas 39 Gripen - den havererade stormaktsdrömmen.
 
  © 2017 Jure AB