Betygsgapet mellan flickor pojkar
� konsekvenser för framtidens arbetsmarknad
   
 
Författare:Löfström Åsa
Titel:Betygsgapet mellan flickor pojkar � konsekvenser för framtidens arbetsmarknad
Anmärkning:Underlagsrapport 11 till Framtidskommissionen
Utgivningsår:2012
Omfång:97 sid.
Förlag:Fritzes
ISBN:9789138238400
Kommitte:Framtidskommissionen
Ämnesord:Övrigt

Pris: 253 SEK exkl. moms

 

Flickors bättre skolresultat ger effekter på arbetsmarknaden!

Betygsgapet mellan flickor och pojkar i skolan består. Flickor har i genomsnitt högre betyg än pojkarna i både grundskolan och gymnasieskolan. Resultatet av detta är en ökande kvinnlig dominans på högskoleutbildningarna och att kvinnor stärker sin ställning i yrken som kräver högre utbildning.
Konstaterar att datorernas intåg i skolan under de senaste 20 åren inte har hjälpt pojkarna att höja sina resultat trots att pojkarna var snabbare på att använda datortekniken.
Pojkarnas sämre betyg tycks inte bero på diskriminering eller på grundskolelärarnas kön. Däremot tycks omställningen från traditionell katederundervisning till mer självständiga inlärningsmetoder ha spelat roll.
I de yrken som kräver minst tre års högskoleutbildning ökade antalet anställda med 200 000 personer mellan åren 2001 och 2010. 68 procent av dem var kvinnor. Kvinnors andel inom tidigare mansdominerade yrken har också ökat. Andelen kvinnliga chefer ökade också under samma period: från 31 till 42 procent.

Framtidskommissionen arbetar under Statsrådsberedningen. För att hitta fler rapporter från Framtidskommissionen v.v. sök på Framtidskommissionen i sökfältet.

 
  © 2017 Jure AB