|
Titel: | SOU 2006:40 Utbildningens dilemma � Demokratiska ideal och andrafierande praxis | Anmärkning: | Redaktörer: Lena Sawyer & Masoud Kamali | Utgivningsår: | 2006 | Omfång: | 466 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9138225603 | Typ av verk: | Statlig utredning | Kommitte: | Utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2006:40 | Ämnesord: | Övrigt
|
|
Pris: 390 SEK exkl. moms  | I betänkandet granskas den strukturella och institutionella diskrimineringen inom utbildningsväsendet. Innehåller följande kapitel:
– Skolböcker och kognitiv andrafiering av Masoud Kamali
– »The land of the free», »världssamvetet» och »olärandet» av invandrarelever och elever från etniska minoriteter: betraktat i det sociala kapitalets perspektiv av Lory Janelle Dance
– Fostran till frihet? Värdeladdade visioner, positionerade praktiker och diskriminerande ordningar av Ann Runfors
– Rasifierad profilering och utbildning av rasifierade ungdomar med minoritetsbakgrund av Carl E. James
– Att koppla drömmar till verkligheten: SYOkonsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet av Lena Sawyer
– Lärares tolkningsrepertoarer i samtal om en grupp elever med utländsk bakgrund och deras föräldrar av Lena Granstedt
– Sunt förnuft: en fokusgruppsstudie om lärares syn på värdegrundsarbete av Aino Dahl och Marcus Lundgren
– Etnisk mångfald i utbildningen: en översikt över politik, forskning och projekt av Camilla Hällgren, Lena Granstedt och Gaby Weiner
– I sista instans – etnisk diskriminering och överklagandenämnden för högskolan av Simon Andersson
– Uteslutningsmekanismer och etnisk reproduktion inom Akademin av Steven Saxonberg och Lena Sawyer | |
|