Vad innebär det att vara lärare? Vilka dilemman och glädjeämnen möter lärare i sin vardag i klassrummet? Vilka uttalade och outtalade regler styr lärarnas arbete? Rapporter från ett skolgolv är ett resultat av samarbetet mellan tio yrkesverksamma lärare och arbetslivsforskaren Lotte Alsterdal. I boken har lärarna med egna ord fått beskriva sin verklighet i skolan och berättelserna har sedan varit underlag för diskussion mellan lärare och forskare. Här presenteras lärarnas egna texter samt kommentarer från forskare sett ur tre olika forskningsperspektiv.
De tio lärarna representerar olika stadier, olika ämnesområden, olika slags skolor, nyutbildade lärare och lärare med lång yrkeserfarenhet. Deras egna berättelser ger en personlig bild av hur det är att vara lärare och hur man hanterar olika problem och oförutsägbara situationer; det kan handla om allt från betygssättning, specialundervisning, olika kunskapsnivåer, stökiga elever och skolans regelverk till små problem och glädjeämnen i det dagliga arbetet.
Texterna kan ses som en form av fallstudier och är intressanta att använda som underlag för reflektion och diskussion i lärarutbildningen och ute på skolor. I lärarutbildningen kan boken användas i undervisningen redan under första terminen, men berättelserna är även intressanta att diskutera när studenterna har fått mer erfarenhet av den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.
Rapporter från ett skolgolv är framtagen av Arbetslivsinstitutet i samverkan med Liber. |