|
Titel: | SOU 2010:95 Se, tolka och agera – allas rätt till en likvärdig utbildning | Utgivningsår: | 2010 | Omfång: | 473 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9789138234976 | Typ av verk: | Statlig utredning | Kommitte: | Utredningen om utsatta barn i skolan | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2010:95 | Ämnesord: | Offentlig rätt
|
|
Pris: 447 SEK exkl. moms  | En viktig grund för utredningens överväganden är en intervjustudie där nära 400 verksamma personer i åtta kommuner får komma till tals. De ger en unik bild av sin verksamhet och pekar på vilka hinder och framgångsfaktorer som finns.
Man har kartlagt och analyserat hur förskola, grundskola och gymnasieskola samt elevhälsa arbetar och samverkar med socialtjänst, hälso- och sjukvård och polis kring barn och elever med komplexa stödbehov. Vilket ansvar förskola och skola har för dessa barn i förhållande till andra aktörer klargörs.
Ansvariga, lärare och annan personal inom förskola och skola anser att uppdraget i dag kräver mer stöd, både från nationell nivå och av andra aktörer. De möter dagligen problem som kräver en effektiv samverkan med andra - särskilt gäller det vid psykisk ohälsa och social problematik.
Förslagen innehåller både förebyggande och främjande insatser och har fokus på förskolans och skolans förmåga att se, tolka och agera - ensam eller i samverkan med andra. Tidiga upptäckter och insatser behöver fokuseras och förskolan och de tidiga åren i grundskolan är särskilt viktiga liksom elevhälsans strategiska roll.
Särskild utredare: Carl-Anders Ifvarsson | |
|