|
Titel: | SOU 2011:8 Den framtida gymnasiesärskolan – En likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning | Utgivningsår: | 2011 | Omfång: | 635 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9789138235270 | Typ av verk: | Statlig utredning | Kommitte: | Gymnasiesärskoleutredningen | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2011:8 | Ämnesord: | Offentlig rätt
|
|
Pris: 447 SEK exkl. moms  | Poängplan i stället för timplan i nya gymnasiesärskolan
Föreslår en ny gymnasiesärskola med breddat syfte och fler valmöjligheter för eleverna. Dessutom betonas möjligheten till fortsatta studier i vuxen ålder för personer med utvecklingsstörning.
Gymnasiesärskolan ska bestå av nio nationella program, där varje program bygger på inslag från flera olika program i gymnasieskolan:
Administration, handel och varuhantering
Estetiska verksamheter
Fastighet, anläggning och bygg
Fordonsvård och transport
Hantverk och produktion
Hotell, restaurang och bageri
Hälsa, vård och omsorg
Samhälle och språk
Skog, mark och djur.
Dessutom föreslås ett träningsprogram för elever som inte kan följa undervisningen på de nationella programmen.
För de nationella programmen föreslås att en poängplan om 3 000 gymnasiesärskolepoäng ska ersätta dagens timplan. Detta bör öka möjligheterna att möta varje elev på rätt nivå och stegvis hjälpa eleven att klara av utbildningen.
Innehåller dessutom förslag om bl.a. individuellt anpassad studiegång, arbetsplatsförlagt lärande (APL), riksrekryterande utbildning motsvarande gymnasieskolans inom t.ex. idrott samt lärlingsutbildning och vuxenutbildning som på samma sätt motsvarar gymnasieskolans möjligheter.
Särskild utredare: Eva Wallberg
Tryckt i utredningen finns sammanlagt tre sammanfattningar, en vanlig sammanfattning av innehållet, en lättläst sammanfattning samt en sammanfattning på engelska. Den lättlästa sammanfattningen går förslagsvis att skriva ut från regeringen.se om man bara önskar den. Ingen av sammanfattningarna trycks separat.
| |
|