Presenterar Nationella lärlingskommitténs samlade bedömning och förslag med utgångspunkt i den pågående försöksverksamheten med lärlingsutbildning.
Förslagen utgår främst från arbetslivets behov. De handlar om att flytta fokus från kvantitet= utbildningsvolym till kvalitet= det inre arbetet. Ett generellt hot mot kvaliteten i yrkesutbildningen över huvud taget är den tilltagande bristen på behöriga yrkeslärare.
Några förslag:
Skolans övergripande ansvar för hela lärlingsutbildningen bör bli tydligare. Ett branschspecifikt stödmaterial bör tas fram i samarbete med branschorganisationer och nationella programråd.
Skolverket och de nationella programråden bör ta fram en obligatorisk handledarintroduktion, som är kortare än dagens handledarutbildning.
Ett nationellt råd för kvalitetssäkring av yrkesutbildning bör inrättas med företrädare för både skolmyndigheter och arbetsmarknadens organisationer. Rådets uppgift ska bl.a.vara att värna lärlingsformens särart.