|
Titel: | SOU 2016:94 Saknad! – Uppmärksamma elevers frånvaro och agera | Utgivningsår: | 2016 | Omfång: | 503 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9789138245460 | Typ av verk: | Statlig utredning | Kommitte: | Att vända frånvaro till närvaro - en utredning om problematisk elevfrånvaro | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2016:94 | Ämnesord: | Offentlig rätt
|
|
Pris: 465 SEK exkl. moms  | Utredningen har identifierat följande primära problemområden:
- Det finns brister i skolans och elevhälsans närvarofrämjande arbete och i arbetet med att förebygga frånvaro. Arbetet inriktas främst på åtgärder när frånvaron väl är ett faktum.
- Det finns brister i närvaroregistrering, vilket innebär att frånvaro inte upptäcks eller upptäckts för sent.
- Det finns brister i uppföljning och analys av frånvaro, vilket leder till att man ofta reagerar för sent på frånvaro.
- Det finns en bristande kunskap om vad som främjar närvaro.
- Det förekommer brister i kartläggningen av orsakerna till frånvaro, vilket leder till att det finns risk för att rätt åtgärder inte vidtas.
- Det finns brister i samverkan mellan olika aktörer.
Utredningens förslag och bedömningar:
- Tidig upptäckt och tidiga insatser vid frånvaro krävs för att hantera frånvaro framgångsrikt.
- Utredningens förslag syftar till att tydliggöra skolans, huvudmannens och hemkommunens ansvar för att uppmärksamma och utreda frånvaro och att vidta åtgärder.
- Utredningen föreslår bestämmelser som syftar till att skolpersonal, rektor, huvudmän och hemkommuner agerar tidigt och aktivt vid såväl giltig som ogiltig frånvaro så att elevens rätt till utbildning kan tillgodoses. | |
|