|
Titel: | SOU 2017:35 Samling för skolan – Nationell strategi för kunskap och likvärdighet | Utgivningsår: | 2017 | Omfång: | 462 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9789138246016 | Typ av verk: | Statlig utredning | Kommitte: | 2015-års skolkommision | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2017:35 | Ämnesord: | Offentlig rätt
|
|
Pris: 693 SEK exkl. moms  | Skolkommissionen föreslår en rad åtgärder för att stärka den svenska skolan.
- Stärkt huvudmannaskap genom statligt stöd och samverkan
- Kommissionen anser att de statliga skolmyndigheternas uppgifter bör omprioriteras så att resurser frigörs till vetenskapligt förankrat utvecklingsstöd och främjande arbete, som effektivt kan bidra till ökad kvalitet i undervisningen.
- Fortsatta insatser för att säkra tillgången på behöriga lärare och skolledare till det svenska skolväsendet.
- Förstärkt lärarutbildning så att lärosätena tilldelas tillräckliga resurser för att driva lärarutbildningar med hög kvalitet
- Kommissionen föreslår att en nationell funktion för lärar- och skolledarutveckling inrättas.
- Kommissionen förordar att staten efter fortsatt utredning ska ange en miniminivå för varje huvudmans resurser till undervisning och elevhälsa.
- Kommissionen anser att det är nödvändigt med ett starkare nationellt ansvar för gymnasieskolans finansiering, dimensionering och lokalisering i ett regionalt perspektiv.
- Garanterad undervisningstid
- Ökade inslag av stöd och stimulans
- En stärkt och mer tillgänglig elevhälsa
- Aktivt skolval och minskad skolsegregation
- Förändrade regler för placering vid skolenheter med kommunal huvudman. Närhetsprincipen får i dessa fall ersättas av ett urval som sker genom lottning.
- Utredning om närhetsprincipen
- Förändring i reglerna för mottagande av elever vid fristående skolor Kommissionen menar att huvudregeln liksom i dag ska vara att fri-stående skolor ska vara öppna för alla.
- Regeringen bör tillsätta en utredning i syfte att ta fram ett system för gemensam antagning av elever till skolenheter inom förskole-klass och grundskola med kommunal respektive enskild huvudman.
- Kontinuerlig läroplansutveckling
- Ett sammanhållet uppföljnings- och utvärderingssystem | |
|