SOU 2018:17 Med undervisningsskicklighet i centrum - 9789138247709 - Jure bokhandel

 

 
 
SOU 2018:17 Med undervisningsskicklighet i centrum
– ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling
   
 
Titel:SOU 2018:17 Med undervisningsskicklighet i centrum – ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling
Utgivningsår:2018
Omfång:697 sid.
Förlag:Fritzes
ISBN:9789138247709
Typ av verk:Statlig utredning
Kommitte:Utredningen om en bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner
Serie:SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2018:17
Ämnesord:Offentlig rätt

Pris: 693 SEK exkl. moms

 

Förslag som syftar till att ge bättre förutsättningar för lärare, förskollärare, rektorer och förskolechefer att utföra sina uppdrag.

Utredningen presenterar Professionsprogrammet som utredningens bärande strategi. Syftet med programmet är att skapa en sammanhållande systematik för såväl utveckling av lärares och skolledares kompetens som dess strategiska användning. Man gör bedömningen att den utvecklingsmodell som tanken om ett professionsprogram innebär ger den systematik och struktur som är nödvändig för att kunna föreslå verkningsfulla lösningar på flera av de frågor som utredningen har fått i uppgift att hantera. Detta gäller inte minst den övergripande frågan om hur attraktionskraften i att arbeta som lärare eller rektor kan öka. Professionsprogrammet föreslås omfatta legitimerade lärare och förskollärare samt rektorer och förskolechefer anställda i skolväsendet.

Vidare menar utredningen att kontinuerlig kompetensutveckling är nödvändig. Man föreslår därför att skollagen ändras så att legitimerade lärare och rektorer ges möjlighet att kontinuerligt ta del av kompetensutvecklingsinsatser som stärker yrkesskickligheten.

Utredningen föreslår att fyra nationellt reglerade kompetensnivåer inrättas för legitimerade lärare:

- legitimerad lärare,
- erfaren lärare,
- meriterad lärare samt
- särskilt meriterad lärare.

Motsvarande nivåer ska finnas för legitimerade förskollärare. Utredningen föreslår att två nationellt reglerade nivåer införs för rektorer: rektor och meriterad rektor.
 
  © 2017 Jure AB