SOU 2019:40 Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. - 9789138249598 - Jure bokhandel

 

 
 
SOU 2019:40 Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan.
– Bilaga 7 till Långtidsutredningen (Fi 2017:D)
   
 
Titel:SOU 2019:40 Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. – Bilaga 7 till Långtidsutredningen (Fi 2017:D)
Utgivningsår:2019
Omfång:325 sid.
Förlag:Norstedts Juridik
ISBN:9789138249598
Typ av verk:Statlig utredning
Kommitte:Långtidsutredningen
Serie:SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2019:40
Ämnesord:Offentlig rätt

Pris: 284 SEK exkl. moms

 

Skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov och sträva efter att uppväga skillnader i elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Fokus i rapporten ligger på kvantitativa analyser som bidrar till förståelsen av skolans kompensatoriska uppdrag för framför allt kunskaper och skolresultat. Vidare visas att resultatskillnaderna mellan skolor har ökat trendmässigt sedan början av 1990-talet.Trenden beror i huvudsak på ökad skolsegregation och inte på ökade kvalitetsskillnader mellan skolor. Skillnader i resultat mellan elever kan till stor del förklaras av faktorer som ligger utanför skolan. Det är också tydligt att kvalitetsskillnaderna mellan kommuner är stora. Likvärdigheten på gymnasieskolan har försämrats genom en begränsning av tillträdet till gymnasieskolans nationella program samt skärpta betygskrav som främst påverkar studiesvaga elever.

Den sammantagna bilden av likvärdigheten i den svenska skolan ger ett blandat intryck. Ur ett likvärdighetsperspektiv finns många styrkor. Förbättringspotential finns bland annat inom områden som:

- avsaknaden av kompensatorisk fördelning av lärarkompetens (en fråga som kommer att bli än mer aktuell framöver med en tilltagande lärarbrist)

- de stora skillnaderna i uppmätt skolkvalitet mellan fristående och kommunala skolor och mellan stad och landsbygd
skolsegregationen och den ojämlika tillgången till skolor av hög uppmätt kvalitet

- ett betygs- och antagningssystem som utgör hinder för svaga elever att ta sig vidare i gymnasieskolan

- de brister i prov- och betygssystem som försvårar likvärdig bedömning och ger dåliga förutsättningar för att analysera och främja en positiv utveckling av skolan

- avsaknaden av en nationell strategi för att främja evidensförsörjning på skolans område och mer specifikt en strategi för att identifiera och utveckla åtgärder som kausalt påverkar elevers skolresultat och som kan förbättra likvärdigheten

Författare: Anna Sjögren, Helena Holmlund, Björn Öckert och Björn Åstrand
 
  © 2017 Jure AB