|
Titel: | SOU 2021:70 Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap | Utgivningsår: | 2021 | Omfång: | 447 sid. | Förlag: | Riksdagen | ISBN: | 9789152501948 | Typ av verk: | Statlig utredning | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2021:70 | Ämnesord: | Offentlig rätt
|
|
Pris: 788 SEK exkl. moms  | Utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel redovisar i detta slutbetänkande uppdraget att utreda och föreslå åtgärder för att säkra tillgången till ändamålsenliga läromedel av hög kvalitet för alla elever i förskoleklassen, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Utredningen föreslår också hur statens roll bör se ut när det gäller läromedel i svensk skola.
Utredningen föreslår bland annat att:
- Elevers rätt till läromedel ska skrivas in i skollagen och att begreppet läromedel ska definieras.
- En ny bestämmelse införs i läroplanerna som klargör rektors ansvar för att ge lärare goda förutsättningar när det kommer till valet av läromedel.
- En läromedelsnämnd med ett brett uppdrag ska inrättas vid Skolverket. Nämnden ska verka för att alla elever får tillgång till läromedel av god kvalitet och att lärare använder läromedel för att stärka elevernas kunskapsutveckling.
- Läromedelsnämnden ska också ta fram kvalitetskriterier för läromedel.
- Ett statligt produktionsstöd ska fördelas inom områden där Läromedelsnämnden konstaterat att det råder brist, exempelvis inom modersmål, nationella minoritetsspråk och yrkesämnen.
- Specialpedagogiska skolmyndigheten ska ges i uppdrag att utreda förutsättningarna för att främja innovation av läromedel för elever med funktionsnedsättningar.
- Elever inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå ska få tillgång till läromedel utan kostnad. | |
|