SOU 2021:73 Regler för statliga elvägar - 9789152502006 - Jure bokhandel

 

 
 
SOU 2021:73 Regler för statliga elvägar
   
 
Titel:SOU 2021:73 Regler för statliga elvägar
Utgivningsår:2021
Omfång:297 sid.
Förlag:Riksdagen
ISBN:9789152502006
Typ av verk:Statlig utredning
Serie:SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2021:73
Ämnesord:Offentlig rätt

Pris: 315 SEK exkl. moms

 

Den globala medeltemperaturen har ökat med cirka 1 grad jämfört
med förindustriell tid och temperaturökningen fortsätter. Effekterna
av klimatförändringarna påverkar redan livsförhållandena på jorden.
Världens länder har genom Parisavtalet förbundit sig att begränsa
den globala uppvärmningen till under 2 grader Celsius jämfört med
förindustriell tid och att göra ansträngningar för att hålla ökningen
under 1,5 grader Celsius.

Riksdagen har fattat beslut om att utsläppen av koldioxid från
inrikes transporter ska reduceras med minst 70 procent från 2010 till
2030. Utsläppen från transporter behöver minska i snabbare takt än
hittills för att målen ska nås.

Den bärande idéen med elvägar är att elfordon får möjlighet att
tillgodogöra sig el för framdrivning och laddning av batterier under
körning.

Den snabba utbyggnaden av laddinfrastruktur som elektrifieringen
av transportsektorn kräver innebär att elvägar kan bli ett viktigt
komplement till stationär laddning för att förhindra flaskhalsar i
transportsystemet och bidra till transporteffektivitet.
Det pågår tester av elvägar i en rad länder. Sverige och Tyskland
är ledande i utvecklingen av elvägar och har demonstrationsanläggningar
av elvägar på allmänna vägar sedan några år tillbaka. I Sverige
planeras den första pilotsträckan av elväg att byggas mellan Örebro
och Hallsberg och stå färdig 2025.

Utredningen menar att existerande väglag är tillämplig för byggande,
drift och underhåll av elvägar, men föreslår ett förtydligande
om att elvägsanläggningen är en väganordning. Vidare föreslår utredningen
ett förtydligande i väglagen avseende samråden inför byggande
av elväg, eftersom det delvis är andra frågeställningar och
intressenter som är berörda vid byggande av en elväg. Väglagen föreslås
kompletteras med en bestämmelse om att den som avser att
bygga en elväg vid upprättandet av en vägplan alltid ska samråda
också med berörda innehavare av nätkoncession enligt ellagen, samt
med Elsäkerhetsverket. Samrådet med berörda innehavare av nätkoncession
enligt ellagen ska avse nätkapacitet och elsäkerhet. Samrådet med Elsäkerhetsverket
ska avse elsäkerhet och elektromagnetisk
kompatibilitet.

Utredningen bedömer också att den som avser bygga en elväg bör
underrätta berörda innehavare av nätkoncession enligt ellagen samt
Elsäkerhetsverket redan vid planeringen av en elväg.

En utgångspunkt i utredningens direktiv är att elvägar är undantagna
från koncessionsplikt enligt ellagen. Utredningens förslag bygger
på att elvägar undantas från krav på nätkoncession enligt ellagen i
IKN-förordningen. Ett sådant förslag är under beredning i Regeringskansliet
och förväntas beslutas i förordningen under hösten 2021
och träda i kraft i början av 2022.
 
  © 2017 Jure AB