|
Titel: | SOU 2002:120 Åtta vägar till kunskap – En ny struktur för gymnasieskolan | Anmärkning: | Slutbetänkande. Se även Ds 2003:23 samt prop. 2003/04:140 och prop. 2006/07:71. | Utgivningsår: | 2002 | Omfång: | 555 sid. | Förlag: | Fritzes | ISBN: | 9138218186 | Typ av verk: | Statlig utredning | Kommitte: | Gymnasiekommittén 2000 | Serie: | SOU, Statens offentliga utredningar nr. 2002:120 | Ämnesord: | Offentlig rätt
|
|
Pris: 312 SEK exkl. moms  | I betänkandet föreslås att åtta sektorer skall ersätta 18 program i en mer arbetslivstillvänd gymnasieskola. Varje sektor representerar ett brett fält av arbetsmarknaden: Service-, Individ- och samhälls-, Kultur- och kommunikations-, Ekonomi- och samhälls-, Bygg- och fastighets-, Natur- och samhälls-, Teknik- och produktions- samt Teknik- och designsektorn. Var och en av sektorerna organiseras i minst fem delar, ett sektorsblock, ett inriktningsblock, ett fördjupningsblock, elevens individuella val samt Gymnasiearbetet.
Några andra förslag:
– Varje elev studerar nio kärnämnen inkl. det nya kärnämnet historia.
– Ny gymnasieexamen med krav på godkända resultat på åtminstone 90 procent av 2 500 gymnasiepoäng.
– Större valfrihet för eleverna vid t.ex. val av sektor och skola.
– Anpassning av högskolans utbud och behörighetskrav till den nya gymnasieskolan.
Se även Skollagskommitténs betänkande SOU 2002:121. | |
|